5 x TIPS FOR CREATING EYE-CATCHING WINDOW DISPLAY






On jo varmaan tullut selväksi, että mielestäni minulla on ehkä yksi maailman parhaista työpaikoista. Ihan ehdoton suosikkini kuitenkin kaikista monipuolisista töistäni on Pohjoisesplanadin myymälän ikkunasomistuksen suunnittelu ja toteutus. Lyhyen urani aikana olen mm. taitellut sata origmia, ostanut Tori.fi:stä ja tuhonnut maalauksen vain saadakseni kehykset, askarrellut metrisen norsun pään ja kuljettanut autossani koko sisätilan täyttävää oksaa somistusta varten. 

Tällä kertaa halusimme myymäläpäällikkömme kanssa tähän syksyiseen ikkunaan kivan fiiliksen ja paaljon värikkäitä vaahteranlehtiä. Alunperin meidän piti laatikoiden tilalle laittaa oksa, mutta koska unohdin sen metsään, piti B-suunnittelmana käyttää puulaatikoita, jotka löytyivät jo ennestään myymälästä. Itseasiassa laatikoilla ikkunasta tulikin parempi! Livenä ikkunassa on niin hyvä fiilis, että se saa hymyilemään aivan väkisin. On kyllä parasta palautetta nähdä ohikulkijoiden pysähtyvän ja oikeasti käyttävän aikaansa ikkunan ihastelemiseen! Esplanadilla ikkunat ovat aika usein "suomalaista designia" eli aika yksinkertaisia ja ilottomia, joten meidän ikkunamme ovat viime aikoina erottuneet ihan edukseen väreillään ja fiiliksellään :)

Koska itse aloitin somistuksien teon tyhjästä, ajattelin nyt jakaa vinkkini hyvän somistuksen toteuttamiseen:

1. Valitse teema

Hyvällä ikkunalla on aina selkeä teema, josta asiakas näkee heti mistä on kysymys ja mitä ikkuna esittelee. Minulla teema lähtee usein sesongista, tuotteista tai väristä. Teeman valinta auttaa myös suunnittelussa, kun perusajatus on jo kasassa. On myös ihan ok etsiä inspiraatiota esimerkiksi Pinterestistä.

2. Luo tunnelma

Tunnelmaa saa helposti luotua väreillä ja materiaaleilla. Hyödynnä mahdollisimman paljon aitoja materiaaleja, niin hyvällä tuurilla saat varastettua myös asiakkaan hajuaistin huomion. Kuvittele itsesi astumaan liikkeeseen, jossa ikkunan visuaalisen ilmeen lisäksi tuoksuu syksyinen metsä. Vaikuttavaa, eikö?. Asiakas myös osaa arvostaa sitä, jos näet vaivaa 2,5 metrisen oksan raahaamiseksi keskelle Helsinkiä.

3. Ajattele kolmiulotteisesti

Hyödynnä ikkunan korkeus asettelemalla kiintopisteitä eri korkeuksille (pidä pääpaino silmien korkeudella!). Huomio myös syvyys, saisiko somistus uuden ulottuvuuden esimerkiksi maisematapetilla? Parhaissa somistuksissa katsojan silmä vaeltelee hetken, jolloin väkisinkin on pysähdyttävä nähdäkseen koko ikkunan.

4. Muista valaistus

Liian vähäinen tai huonosti suunnattu valaistus pilaa hyvänkin ikkunasomistuksen. Ihan vain, koska kukaan ei näe sitä.

5. Älä pelkää kokeilla uutta

Aina ei voi onnistua, se on fakta. Uusia, villejä tai vaikeasti toteutettavia ideoita ei kuitenkaan kannata pelätä. Villi idea saattaa jopa toimia eduksesi erottamalla sinut kilpailijoista. Hyvän idean ei myöskään tarvitse maksaa maltaita, ajattelemalla outside the box ja käyttämällä aikaasi, voit luoda todella edullisesti vaikuttavia kokonaisuuksia. Somistukseen käytetty aika ja rakkaus usein maksaa itsensä takaisin liikkeeseen tulevana kassavirtana.

Lisää somistamiani ikkunoita löytyy portfoliostani.

Ps. Olemme niin hyvin synkassa ikkunanpesijän kanssa, että sattumalta ikkuna pestään aina sinä päivänä, kun somistus vaihdetaan. Puhtaan ja heijastan ikkunan kuvaaminen on liki mahdotonta ja yleensä saan kuvaan vain itseni ja takana olevan taksijonon!

Tunnisteet: , ,

St. Black : 5 x TIPS FOR CREATING EYE-CATCHING WINDOW DISPLAY

10/04/2016

5 x TIPS FOR CREATING EYE-CATCHING WINDOW DISPLAY






On jo varmaan tullut selväksi, että mielestäni minulla on ehkä yksi maailman parhaista työpaikoista. Ihan ehdoton suosikkini kuitenkin kaikista monipuolisista töistäni on Pohjoisesplanadin myymälän ikkunasomistuksen suunnittelu ja toteutus. Lyhyen urani aikana olen mm. taitellut sata origmia, ostanut Tori.fi:stä ja tuhonnut maalauksen vain saadakseni kehykset, askarrellut metrisen norsun pään ja kuljettanut autossani koko sisätilan täyttävää oksaa somistusta varten. 

Tällä kertaa halusimme myymäläpäällikkömme kanssa tähän syksyiseen ikkunaan kivan fiiliksen ja paaljon värikkäitä vaahteranlehtiä. Alunperin meidän piti laatikoiden tilalle laittaa oksa, mutta koska unohdin sen metsään, piti B-suunnittelmana käyttää puulaatikoita, jotka löytyivät jo ennestään myymälästä. Itseasiassa laatikoilla ikkunasta tulikin parempi! Livenä ikkunassa on niin hyvä fiilis, että se saa hymyilemään aivan väkisin. On kyllä parasta palautetta nähdä ohikulkijoiden pysähtyvän ja oikeasti käyttävän aikaansa ikkunan ihastelemiseen! Esplanadilla ikkunat ovat aika usein "suomalaista designia" eli aika yksinkertaisia ja ilottomia, joten meidän ikkunamme ovat viime aikoina erottuneet ihan edukseen väreillään ja fiiliksellään :)

Koska itse aloitin somistuksien teon tyhjästä, ajattelin nyt jakaa vinkkini hyvän somistuksen toteuttamiseen:

1. Valitse teema

Hyvällä ikkunalla on aina selkeä teema, josta asiakas näkee heti mistä on kysymys ja mitä ikkuna esittelee. Minulla teema lähtee usein sesongista, tuotteista tai väristä. Teeman valinta auttaa myös suunnittelussa, kun perusajatus on jo kasassa. On myös ihan ok etsiä inspiraatiota esimerkiksi Pinterestistä.

2. Luo tunnelma

Tunnelmaa saa helposti luotua väreillä ja materiaaleilla. Hyödynnä mahdollisimman paljon aitoja materiaaleja, niin hyvällä tuurilla saat varastettua myös asiakkaan hajuaistin huomion. Kuvittele itsesi astumaan liikkeeseen, jossa ikkunan visuaalisen ilmeen lisäksi tuoksuu syksyinen metsä. Vaikuttavaa, eikö?. Asiakas myös osaa arvostaa sitä, jos näet vaivaa 2,5 metrisen oksan raahaamiseksi keskelle Helsinkiä.

3. Ajattele kolmiulotteisesti

Hyödynnä ikkunan korkeus asettelemalla kiintopisteitä eri korkeuksille (pidä pääpaino silmien korkeudella!). Huomio myös syvyys, saisiko somistus uuden ulottuvuuden esimerkiksi maisematapetilla? Parhaissa somistuksissa katsojan silmä vaeltelee hetken, jolloin väkisinkin on pysähdyttävä nähdäkseen koko ikkunan.

4. Muista valaistus

Liian vähäinen tai huonosti suunnattu valaistus pilaa hyvänkin ikkunasomistuksen. Ihan vain, koska kukaan ei näe sitä.

5. Älä pelkää kokeilla uutta

Aina ei voi onnistua, se on fakta. Uusia, villejä tai vaikeasti toteutettavia ideoita ei kuitenkaan kannata pelätä. Villi idea saattaa jopa toimia eduksesi erottamalla sinut kilpailijoista. Hyvän idean ei myöskään tarvitse maksaa maltaita, ajattelemalla outside the box ja käyttämällä aikaasi, voit luoda todella edullisesti vaikuttavia kokonaisuuksia. Somistukseen käytetty aika ja rakkaus usein maksaa itsensä takaisin liikkeeseen tulevana kassavirtana.

Lisää somistamiani ikkunoita löytyy portfoliostani.

Ps. Olemme niin hyvin synkassa ikkunanpesijän kanssa, että sattumalta ikkuna pestään aina sinä päivänä, kun somistus vaihdetaan. Puhtaan ja heijastan ikkunan kuvaaminen on liki mahdotonta ja yleensä saan kuvaan vain itseni ja takana olevan taksijonon!

Tunnisteet: , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu